2011-04-10 Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski czas zacząć.

ALT Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski czas zacząć.

Widząc rosnące zainteresowanie Górskimi Samochodowymi Mistrzostwami Polski (GSMP) pragniemy przybliżyć wszystkim sympatykom tego sportu, zawodnikom lub klubom, szerokiej rzeszy kibiców oraz początkującym zawodnikom podstawowe szczegóły dotyczące samochodów jakie mogą startować w ramach GSMP.  Najważniejszym czynnikiem który daje GSMP przewagę nad innymi sportami samochodowymi jest fakt iż jest ona konkurencją motorsportu, w której może startować najszersza grupa samochodów.

Podstawowy podział wg FIA dzieli samochody na kategorię I (budową zbliżone do samochodów produkcyjnych) oraz kategorię II samochody wyścigowe (tzw. formuły lub inne samochody budowane specjalnie do wyścigów). Samochody podzielone są na grupy wg obowiązujących przepisów FIA lub regulaminów krajowych PZM.

W ramach grup prowadzony jest podział na tzw. klasy uwzględniające najczęściej pojemność skokową silników. W ramach podziału na grupy można w GSMP najczęściej spotkać następujące samochody:

- grupa N lub R1, są to samochody, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest najmniejszy i przypominają najbardziej samochody produkcyjne pod względem kompletacji wszystkie zespoły i większość części pozostają oryginalne. Ponadto  nie są dozwolone modyfikacje mechaniczne silnika i skrzyni biegów a dozwolone zmiany dotyczą głównie możliwości zastosowania tzw. sportowych zawieszeń kół jezdnych, układów wydechowych, centralek sterowania silnikiem  oraz filtrów paliwa i powietrza. Pod względem osiągów, np. moc silnika może być wyższa o ok. 10%,

- grupa A lub R3,  są to samochody, w których zakres dozwolonych modyfikacji jest szerszy jak dla grupy N i samochody te charakteryzują się wysokimi osiągami, np. moc silnika może być ok. 50% wyższa od mocy silnika produkcyjnego oraz dozwolone jest stosowanie innych przełożeń przekładni głównej i skrzyni biegów,

- grupa OPEN - otwarta, w ramach tej grupy startują głównie samochody zbudowane wg przepisów  tzw. wolnej grupy narodowe E-1 a wraz z nimi mogą startować samochody z innych grup FIA np. GT, ST, S2000. Przepisy techniczne dla tych samochodów pozwalają na bardzo szeroki zakres modyfikacji całego samochodu np. nadwozi, silników, zawieszeń kół. Moce silników mogą być 2-krotnie wyższe od mocy silników seryjnych a osiągi tych samochodów mogą być zbliżone do samochodów wyścigowych tzw. formuł,

- grupa samochodów historycznych, w ramach tej grupy startują samochody, dla których skończyła się możliwość startów z uwagi na zakończenie ważności kart homologacyjnych FIA. Przepisy techniczne dla tych samochodów regulują odrębne przepisy, które określają aspekty techniczne przygotowania i oryginalności samochodów oraz podział na grupy wiekowe i klasy. Do grupy samochodów historycznych mogą przejść samochody, które już w przeszłości startowały w wyścigach lub rajdach (z przeszłością sportową) oraz istnieje możliwość zbudowania samochodu na bazie samochodu bazowego (bez przeszłości sportowej).

Jak co roku podczas wyścigu górskiego rozgrywanego na trasie z Korczyny do rezerwatu "Prządki" rozpocznie się sezon Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.

Zawody rozgrywane na krętej trasie o długości 4540 metrów, odbędą się 29 kwietnia - 1 maja 2011.

Zapewne Grzegorz Dul aktualny Mistrz Polski w klasie samochodów grupy N reprezentant Automobilklubu Mieleckiego postara się sprawić nam niejedną miłą niespodziankę. Poczekajmy do pierwszych startów. Powodzenia Grzegorz.

Dane techniczne trasy:

Długość trasy - 4 540 m

Różnica wzniesień - 153 m

Średni wznios trasy - 3,35%

Ilość zakrętów prawych - 11

Ilość zakrętów lewych - 9

Nawierzchnia - jednolita asfaltowa

Start 289,00m - n.p.m. - Korczyna, Rynek.

Meta 441,50m - n.p.m. - Czarnorzeki, przystanek PKS

Rekord Trasy: 1.58.665 Mariusz Stec Mitsubishi Lancer Evo IX Open+2000 - Korczyna 2010