2007-12-21 Historia

ALT Historia

Historia Automobulklubu Mieleckiego sięga początku lat sidemdziesiątych XX wieku, kiedy to jeszcze możliwość zrzeszania się była znacznie bardziej skomplikowana, niż obecnie. Z inicjatywy ówczesnych mieleckich działaczy (m.in. Antoniego Zydronia i Ludwika Piątkowskiego)11.05.1973r. Powołana została mielecka delagatura Automobilklubu Rzeszowskiego. Na inauguracyjne zebranie, podczas którego wybrano "Zespół Roboczy" przybyli przedstawiciele władz AR z ówczesnym Prezesem inż. Włodzimierzem Krasińskim. Wkrótce też wyłoniony został pierwszy zarząd Automobilklubu Rzeszowskiego - Delegatury w Mielcu. Pierwszuym prezesem został inż. Jerzy Belczak.

Do pierwszych swych zadań członkowie AR - Delegatura w Mielcu przyjęli między innymi:

  •  zorganizowanie kółek zainteresowań użytkowników pojazdów różnych typów (Fiat, Syrena, Trabant);
  •   zorganizowanie kursu samochodowo - motocyklowego oraz kursów dokształcających z zakresu przepisów ruchu drogowego i eksploatacji pojazdów;
  •   zorganizowania rajdów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz prób sprawności kierowców;
  •   utworzenie sekcji cartingowej dla młodzieży;

Od samego początku działalności Delegatura Mielecka prowadzona była działalność szkoleniowa, jak również organizowane były zawody sportowe. Pierwszy rajd zorganizowano w Mielcu 21 października 1973 roku. Na starcie stanęło 11 złóag. Prowadzone były także kursy na prawo jazdy. Pierwszy taki kurs odbył się na przełomie 1973 - 1974 roku. Rok 1974 rozpoczął się bardzo obiecująco dla środowiska automobilistów. Na początku tegoż roku otrzymano kompletną dokumentację potrzebną do budowy gokartów. Powstawały one przy współpracy z Technikum Mechanicznym z Mielca.

Również wiosną 1974 roku udało się pozyskać 4 przyczepy campingowe do "testowania" przez członków klubu. W tym czasie liczebność czonków mieleckiej delegatury przekroczyła 200 osób. Nie zabrakło imprez sportowych. 19 maja 1974 roku 13 załóg stanęło do rywalizacji podczas imprezy "Jazda sprawnościowa", zorganizowanej w ramach akcji "Tydzień kultury na jezdni".

Równie prężnie rozwijała swoją działalność sekcja turystyczna. W maju zorganizowano rajd turystyczny o puchar "Głosu Załogi"". Trasa rajdu liczyła sobie 275 km i wiodła z Mielca, poprzez Sandomierz, Świętą Katarzynę, Staszów - z powrotem do Mielca. W imprezie wzięło wówczas udział 15 załóg, które stanowili pracownicy WSK i ich rodziny. W kolejnych latach ta forma turystyki została jeszcze bardziej rozwinięta, a zmotoryzowani z Mielca zaczęli przemierzać szlaki poza terytorium Polski. Na początek były to ZSSR i WRL, a potem inne kraje RWPG.

W początkowym okresie swej działalności Automobilklub Rzeszowski - Delegatura w Mielcu cieszyła się olbrzymim poparciem ze strony dyrekcji WSK Mielec, Komitetu Zakładowego PZPR, SIMP, a także ówczesnych władz miasta. Na początku marca 1976 roku AR-DM otrzymała samochód "Fiat 126p"" do prowadzonych przez siebie szkoleń kierowców.

Pośród rożnego rodzaju imprez organizowanych przez AR-DM na szczególną uwagę zasługuje inicjatywa, która zrodziła się w Mielcu i szybko znalazła naśladowców na terenie całego kraju, po to by już w 1977 roku stać się "Ogólnopolskim turniejem wiedzy z bezpieczeństwa w ruchu drogowym". To właśnie w Mielcu po raz pierwszy zorganizowano taki turniej w 1976 roku. Impreza podchwycona przez dziennikarzy prasy motoryzacyjnej szybko zyskała rozgłos i naśladowników w całym kraju. Na tle ogólnej sytuacji społeczno - gospodarczej kraju - na przełomie lat 70. i 80. tempo rozwoju klubu znacznie spadło. Przedłużały się prace związane z uruchomieniem własnego warsztatu, przedłużał się również proces wytwórczy gokartów dla tutejszej sekcji kartingowej.

W 10 lat od powstania mieleckiej delegatury Automobilklubu Rzeszowskiego organizacja ta skupiała 1250 członków. Pod względem liczebności była to jedna z większych organizacji na terenie Mielca. Dużym osiągnięciem Mieleckiej Delegatury są wyniki mieleckich cartingowców. Sekcja ta, która dośc długo nie mogła w pełni rozwinąć swojej działalności, a to głównie z powodów finansowych zapisała się wieloma znaczącymi osiągnięciami, tak na szczeblu regionu, jak i kraju. Mielczanie doczekali się także i w tej dziedzinie wspaniałych zawodników, z których Daniel Rączka w 1997 roku siegnął po tytuł Mistrza Polski w kategorii młodzieżowej (pojemność silnika do 125 cm3).

Inicjatywa przekształcenia się w samodzielną strukturę - Automobilklub Mielecki pojawiła się po raz pierwszy 27.02.1987 roku, kiedy to podczas Zebrania Sprawozdawczo - Wyborczego taką koncepcję przedstawił Wacław Świerczyński. Niestety inicjatywy tej nie poparły zarówno władze macierzystej jednostki - Automobilklubu Rzeszowskiego, jak i władze Delegatury w Mielcu. Jako główny powód wysuwano argument o tym, iż mieleckie struktury Automobilklubu nie mają dostatecznego zasilania finansowego, przez co utworzone samodzielne struktury mogłyby się nie utrzymać same.

Po raz kolejny inicjatywa przekształcenia się Delegatury w samodzielną organizację pojawiła się na początku 2001 roku. Pomysłodawcą i inicjatorem tego przekształcenia się w Automobilklub Mielecki był Marek Patyk, członek zarządu AR-DM od 1995 roku. Przy wydatnym wsparciu ze strony innych członókw zarządu, w tym głównie przez ówczesnego prezesa - Grzegorza Stryjskiego pomysł udaje się wprowadzić w czyn, przeprowadzając niezbędne procedury rejestracyjne. 28 sierpnia 2001 roku w Sądzie Rejestrowym w Rzeszowie pod pozycją 31780 zarejestrowany został Automobilklub Mielecki.